love story..new chapter

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, October 6, 2011

doa seorang pesakit

Menjadi medical student dan bila kita spend time dengan patient, banyak yang kita boleh belajar tentang kehidupan nih no matter which posting are u now. The beauty of being a medical student begins since ur first step into the medical school....

today, my friend and me clerk our patients as usual. we are in medical posting right now. after a few beds we clerk, then my foot drove me to 1 bed in acute bay which belongs to an elderly malay lady. she is on nasal prong and looks lethargic however she still can talk to me but after some phrases she will stop and then continue talking.

to make it short, she ask me to take a cup of water for her because she did not eat anything since admitted. she cant move her body or legs because of severe pain after she had a fall at home. then i try to find a straw so that she can drink with it but there's no way i can find it in ward. so i hold the cup and help she drink until the cup is empty...
so ape jadi lepas tu??? she thank to me..dan mendoakan aku panjang umur,murah rezeki ...aku pun mengaminkan doa dia...terharu...pertolongan aku yang tak seberapa tapi patient mendoakan aku dan sangat berterima kasih sebab bantu die minum air..how lucky i am..diberi peluang melakukan kebaikan...aku rase ramai je medical student lain yang same cam aku or maybe lebih banyak pengalaman dengan patients berbanding aku...ahahah

then kitorang sambung beborak...so before aku minta diri, dia panggil aku balik suh datang dekat kat dia, dia tnye balik name aku..hihu..then dia tanye aku duty sampai pukul berapa...then dia mintak tolong ag sekali amikkan air..of cos aku tak lepaskan peluang bantu patient tu lagi.. haus benar dia..kesian pulak patient ni..die tanya berapa lame belajar dan bila habis..so jawab la as usual kan..then dia cakap "insyaAllah moga berjaya jadi medical doctor yang baik...makcik doakan.. cume makcik tak dapat nak bersolat..berdosa makcik tinggalkan solat nih...tapi mesti ade sebab musabab kenape Allah beri sakit ni pada makcik "

aku pun explain makcik tetap boleh solat dalam keadaan baring...moge family makcik tu dapat bantu dia bersolat...jarang aku tengok pesakit2 kat ward yang risau tentang solat dia...

moge Allah sembuhkan penyakit makcik..amiiinnn

1 comment:

  1. salam...
    nak sama2 menang ipad x?
    klik link nie:

    http://says.my/social-good/ipad-2/umiliza989

    sing up melalui fb tau...

    liza bantu awak,awak bantu liza...jom kita sama2 berusaha untuk menang ipad2...

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers